Selen - også mod tungmetaller
Der forskes stadig på livet løs i det vigtige selen. Både hollandske og japanske forskere samt forskere fra Karolinska sygehuset i Stockholm beretter om mange forsøg, hvor selen forebygger fx kræft i spiserøret, mavesækken og prostata – samt specielt kræft, der ikke mere reagerer på kemoterapi.
Allerede i 1985-91 viste et kinesisk forsøg med 30.000 deltagere et stærkt fald i kræftrisikoen hos dem, der fik tilskud af selen (50 mg) samt E-vitamin og betakaroten (hhv. 30 og 15 mg). I 2001 var der stadig forholdsvis flere overlevende i gruppen, og især kræft i mavesækken blev forebygget. Dem under 55 år havde størst gevinst - det er bedst at forebygge fra en ung alder.
Gerhard Schrauzer fra San Diego universitetet i Californien supplerer med, at selen afgifter kroppen for bly, kviksølv, kobber, cadmium, arsen m.m. Men samtidig forbruges der selen, så der ikke er så meget til overs til beskyttelse mod kræft.
Meget afhænger dog også af, hvor meget selen man indtager. I USA får man typisk 3-4 gange så meget i kosten som i Danmark, hvor jorden er meget selenfattig. Det kan måske forklare, hvorfor et amerikansk forsøg ikke kunne påvise en forebyggelse af prostatakræft: Deltagerne havde i forvejen fået selen nok.
Det er ikke helt fastlagt, hvorfor selen virker. Japanske forskere mener, at selen sætter kræftceller i gang med at dø vha. samme proces, som får normale celler til at dø.
Kilde: Vitalrådet