Lev sundt - spis blåt
Dybt rødlilla eller blårøde frugter og grønsager hæmmer væksten af kræftceller i tyktarmen. Det har forskere på Ohio State University vist i forsøg med antocyaniner - de stoffer, der giver farven i de fleste rødlilla/blå fødevarer.
Stofferne optages ikke i blodbanen, men opsuges af væv i fordøjelseskanalen. Størst effekt sås med blå majs og blåbær.
Forskerne har også lavet forsøg med brombær, der viste en gavnlig effekt på spiserørskræft.
Kilde: Berlingske